پی آر پی (PRP)

پی آر پی از جمله روش‌های درمانی کم تهاجمی است که به‌وسیله تزریق با سرنگ انجام می‌گیرد. این روش در ایران به پلاکت درمانی نیز مشهور است. درمان ریزش و کمک به رشد موها بعد از عمل کاشت مو، بهبود بیماری‌های التهابی و آسیب‌دیدگی‌های ورزشی از جمله کاربردهای متداول این شیوه درمانی است. در این روش برای تزریق prp ابتدا از فرد خون گرفته می‌شود و سپس با قراردادن نمونه خون در دستگاه سانتریفیوژ، پلاکت‌های آن را جدا می‌کنند. سپس پلاکت به‌دست‌آمده به ناحیه موردنظر تزریق می‌شود. پلاکت تزریق شده حاوی فاکتورهای رشد بوده که این فاکتورها در درونِ بافت پوستیِ بدن باعث تشکیل عروق خونی جدید می‌شوند، در نتیجه سلول‌ها را ساماندهی و تقسیم می‌کنند و همچنین موجب تحریک پوست برای کلاژن‌سازی خواهند شد.

از prp برای افزایش ضخامت و تراکم موهای خانم‌ها استفاده می‌شود. در هنگام کاشت مو برای افراد نیز استفاده از این روش موجب شده گرافت‌ها راحت‌تر در پوست سر جای بگیرند، نواحی از سر که مو به آن‌ها پیوند زده می‌شود، زخم‌های کوچکی برمی‌دارند. همچنین با استفاده از این پلاکت‌ها، زخم‌ها با سرعت بیشتری بهبود پیدا خواهند کرد. درصورتی‌که امکان بروز اسکار در ناحیه کاشت مو وجود داشته باشد، استفاده از این شیوه درمانی خطر را برطرف می‌کند. رفع خطوط پوست، چین‌وچروک‌ها، خشکی پوست، زخم‌های خفیف پوستی، ترک‌ها و جوان‌سازی از دیگر مواردی هستند که با استفاده این روش درمانی می‌توان آن‌ها را برطرف کرد.

پی آر پی چیست؟

prp پلاسمای غنی شده از پلاکت که برای لخته کردن خون، حاوی پروتئین‌های خاصی است. به‌طورکلی می‌توان گفت یک روش درمانی طبیعی بوده که برای رشد مو، ترمیم پوست از فاکتورهای رشد و سلول‌های بنیادی استفاده می‌کنند. برای تحریک بافت‌های آسیب‌دیده بدن و رشد سلول‌های جدید اقدام به تزریق پلاکت می‌کنند. پلاکت‌ها نقش کلیدی در پروسه بهبود و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده دارند. بعد از تفکیک و آماده‌سازی محلول prp آن را به پوست تزریق می‌کنند. با ورود محلول به ناحیه موردنظر، فاکتورهای رشد از پلاکت‌ها آزاد می‌شوند.

 

پی آر پی

 

فرایند اثرگذاری پی آر پی مو چگونه است؟

پلاکت‌های موجود در prp دارای عوامل رشد بافتی بوده که می‌تواند نقش مهمی در پروسه ترمیم و بازسازی بافت‌های بدن را ایفا کند. این عوامل موجب رشد، تکثیر و تفکیک سلول‌های مختلف پوستی و بافتی شده و باعث افزایش کلاژن، الاستین، ماده بین سلولی و تولید رگ‌های جدید می‌شود. در نهایت سلول‌های بنیادی به سلول‌های بافت آسیب‌دیده تبدیل می‌شوند. این پروسه از طریق مواد ترشح شده از پلاکت‌ها مشخص شده و باعث ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده خواهد شد. ظاهر پلاکت‌ها کروی شکل بوده و از ریز شدن سیتوپلاسم سلول‌های مگاکارپوسیت (سلول‌های تک‌هسته‌ای که پلاکت تولید می‌کنند) در مغز استخوان ایجاد می‌شود.

پلاکت‌های خون موجب می‌شود، هنگامی‌که به بافت‌ها آسیبی وارد شده، مانع خونریزی رگ‌ها شود و با ایجاد پلاک پلاکتی و ترشح پروتئین‌های منحصربه‌فرد بافت را ترمیم نماید. از طریق این پروسه‌ای که صورت می‌گیرد، بافت‌ها بازسازی خواهند شد. برای درمان درد پلاکت‌ها با دیگر مواد تأثیرگذار در بازسازی بافت‌ها ترکیب می‌شود و درون سرنگ‌های خاصی ریخته شده و پس از تزریق بافت تحریک شده و ترمیم شروع خواهد شد. prp یک فراورده خونی به معنای پلاسمای غنی از پلاکت بوده که طی یک پروسه تفکیک از خون تازه و لخته نشده آماده می‌شود.

کاربردهای پی آر پی شامل چه مواردی می‌شود؟

در حال حاضر محققین روی کاربردهای تزریق پی آر پی آزمایش‌هایی را انجام می‌دهند. کاربردهای prp شامل موارد زیر می‌شود.

تقویت مو

برای تقویت رشد مو و پیشگیری از ریزش آن پزشکان اقدام به تزریق prp می‌کنند. این روش برای درمان آلوپسی آندروژنیک که به‌عنوان طاسی الگوی مردانه شناخته شده، تزریق می‌شود و نتایج مثبتی را به‌دنبال دارد.

کاشت مو

این روش را می‌توانید هنگام کاشت مو برای نواحی دریافت‌کننده استفاده نمایید. تزریق در این نواحی موجب می‌شود، زخم‌ها سریع‌تر بهبود یابند. در این صورت امکان دارد جای‌گیری گرافت‌ها نسبت به حالت عادی سریع‌تر انجام شوند. در مواردی امکان دارد کاشت مو موجب ایجاد اسکار شود، در این صورت prp می‌تواند تا حد زیادی مانع این مشکل گردد. برای بهبود سرعت رشد موهای کاشته شده، می‌توانید از prp استفاده نمایید.

 

پی آر پی

 

ترمیم بافت‌ها

به‌طورکلی برای درمان مشکلات مزمن تاندون نظیر آرنج تنیس‌بازان، تاندونیت آشیل در مچ پا، زانوی جهنده یا درد در تاندون کشکک زانو، پزشکان می‌توانند اقدام به تزریق prp کنند. تاندون‌ها شامل نوارهای بافتی سخت و ضخیمی هستند که عضله را به استخوان اتصال می‌دهند. معمولاً بعد از آسیب‌دیدگی بهبود می‌یابند و استفاده از این روش می‌تواند کمک کند سریع طول دوره درمان را طی کنند.

جوانسازی پوست

برای بهبود بافت و انعطاف‌پذیری پوست می‌توانید از prp استفاده نمایید. همچنین می‌توانید آسیب‌های پوستی نظیر جای زخم، جای جوش و چین‌وچروک را برطرف نماید. تزریق پلاکت به پوست موجب تحریک رشد سلول‌ها شده و به جوانسازی پوست کمک می‌کند.

کاهش التهابات پوستی

برای کاهش التهابات پوستی، می‌توانید اقدام به تزریق پلاکت به پوست سر نمایید. در این صورت ریزش مو را کاهش می‌دهید و پوست سر و صورت بهبود می‌یابد. همچنین این روش کمک می‌کند که التهابات ناشی از آرتروز کاهش یابد. براساس نتایج تحقیقات انجام شده در سال 2020، استفاده از prp تأثیرات مثبتی را برای ترمیم زخم به‌همراه داشته است. این نتایج، تأثیرات مثبت را روی مخاط بینی اثبات کرده‌اند. براساس این نتایج تزریق پلاکت به مخاط بینی آسیب‌دیده، می‌تواند اثربخشی ضدالتهابی و نرم‌کننده مخاط را به‌دنبال داشته باشد. برای حفظ فیزیولوژی بینی و کارکرد بهتر، این روش درمانی مؤثر واقع شده است.

تعداد جلسات پی آر پی و ماندگاری آن چقدر است؟

برای تعیین تعداد جلسات پلاکت درمانی باید با پزشک متخصص مشورت کنید که میزان آسیب‌های پوستی و شرایط شما را در نظر بگیرد. بااین‌حال، افراد نیاز دارند 2 تا 3 بار درمان با فاصله 6 هفته را انجام دهند. برای درمان آسیب‌های شدید یا رسیدن به نتایج بهتر، نیاز به به 5 بار تزریق است. نتایج تزریق را می‌توانید بعد از 3 یا 4 ماه مشاهده نمایید. معمولاً نتایج این روش تا یک سال ماندگاری دارد و بعد از آن می‌توانید برای نتیجه بهتر، سالانه 2 بار اقدام به تزریق نمایید.

بهترین کیت پی ار پی کدام است؟

برای تهیه prp از دو نو کیت پایه ظرف و پایه ژل استفاده می‌شود. کیت‌ها این امکان را به شما می‌دهند که بتوانید چندبرابر، غلظت‌های پلاکتی را به وجود آورید. با توجه به این‌که غلظت پلاکت برای تزریق بخش‌های مختلف بدن، متفاوت است؛ بنابراین کیت‌های مناسب را انتخاب نمایید. انتخاب کیت مناسب براساس کاربرد و متناسب با درمان صورت می‌گیرد. معمولاً برای جوانسازی صورت و تقویت مو از کیت لوله‌ای استفاده می‌شود. همچنین از کیت کیسه‌ای برای prp‌های درمانی به‌کار گرفته می‌شود. انتخاب کیت باید توسط پزشک و براساس نیاز افراد در نظر گرفته شود.

توصیه‌های لازم برای قبل از انجام prp

از جمله موضوعاتی که قبل از انجام پی آر پی باید آن‌ها را رعایت کرد این است که دو روز قبل از عمل، آب و مایعات به مقدار زیاد نوشیده شود تا پوست و بدن کاملاً هیدراته باشد. یک یا دوهفته قبل از شروع درمان باید حتماً میزان مصرف چربی و کافئین را نیز کاهش دهید. در صورت مصرف دارو یا مکمل باید حتماً نوعِ آن به پزشک گزارش شود، زیرا استفاده از برخی مکمل‌ها امکان کبودی را افزایش می‌دهد.

 

پی آر پی

 

مراقبت‌های ضروری بعد از انجام prp

استراحت و مراقبت بعد از پلاکت درمانی بسیار توصیه می‌شود، چراکه استفاده محدود از نواحی تزریق به جذب بهتر از طریق بافت‌ها کمک می‌کند. مراقبت‌ها و توصیه‌های لازم بعد از انجام این روش شامل موارد زیر می‌شود:

  • نوشیدن آب زیاد و مرطوب نگه‌داشتن بدن خود
  • مصرف منظم داروهای تجویزی شده پزشک
  • اجتناب از مصرف داروهای ضدالتهاب بعد از عمل تا 2 هفته
  • خودداری از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون تا 3 یا 4 روز بعد از عمل
  • قرار ندادن کمپرس سرد یا گرم در نواحی تزریق تا 72 ساعت بعد از عمل
  • خودداری از رفتن به حمام، استخر و سونا در روزهای ابتدایی بعد از عمل
  • اجتناب از نوشیدن الکل، کافئین و مصرف سیگار در هفته اول
  • استفاده روزانه از کمپرس سرد به مدت 15 تا 20 دقیقه بعد از گذشت 3 روز

پلاکت درمانی برای جوانسازی صورت

برای جوانسازی پوست بخش‌های متعدد صورت، اقدام به تزریق پلاکت نمایید. مهم‌ترین کاربردهای prp در زمینه جوانسازی صورت شامل موارد زیر است:

  • تیرگی دور چشم را درمان می‌کند.
  • تمام نواحی صورت را جوان سازی می‌کند.
  • خطوط ریز اطراف چشم و لب‌ها را برطرف می‌کند.
  • اسکار ناشی از آکنه و جراحی را درمان می‌کند.
  • انواع چین‌وچروک صورت را برطرف می‌کند.
  • از این روش می‌توانید برای تمام نواحی صورت استفاده کنید، به جزء قسمت‌هایی که به‌تازگی تزریق فیلر و بوتاکس بر روی آن‌ها انجام شده است.

در این مقاله سعی شد شما را با پی آر پی آشنا کنیم. تزریق prp برای رفع مشکلات بسیار زیادی به‌کار گرفته می‌شود. این روش را به‌عنوان یکی از متدهای جدید برای زیبایی و جوانسازی پوست و مو استفاده می‌شود. استفاده از این روش موجب بهبود بافت‌های آسیب‌دیده پوست و مو می‌شود. متخصصان کلینیک زیبایی صدرا آماده هستند تا خدمات مرتبط با این روش درمانی را با بهترین کیفیت در خدمت شما بگذارند.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از روش زیر در تماس باشید.