شناخت انواع رنگ پوست

انواع رنگ پوست در حالت کلی شامل 6 تایپ هستند و عوامل مختلفی در این زمینه تأثیرگذار است. برای تشخیص رنگ پوست روش‌های مختلفی وجود دارد که برحسب جدول فیتزپاتریک صورت می‌گیرد. جدول فیتزپاتریک تمام تایپ‌های پوستی را در یک دسته‌بندی علمی قرار می‌دهد. براساس این دسته‌بندی تعیین می‌شود که پوست هر فرد تا چه اندازه‌ای برنزه می‌شود و چه طول موجی از لیزر موهای زائد برای آن مناسب است. شناخت رنگ پوست می‌تواند در انجام برخی از کارها از قبیل انتخاب نوع ضدآفتاب و خرید کرم‌پودر تأثیرگذار باشد. رنگ پوست انسان به عواملی متعددی از قبیل ژنتیک، رژیم‌های غذایی، ورزش، بهداشت و عوامل محیطی نظیر قرارگیری در معرض نور آفتاب که موجب افزایش تولید ملانین شده بستگی دارد.

آشنایی با انواع رنگ پوست صورت

به‌طورکلی 3 نوع رنگ‌دانه برای پوست معرفی شده و برحسب آن تایپ پوست را در 6 دسته اصلی قرار می‌دهند.

  • ملانین: رنگ قهوه‌ای را به‌وجود می‌آورد.
  • کاروتن: رنگ زرد را به وجود می‌آورد.
  • هموگلوبین: رنگ سرخ را به وجود می‌آورد.

این 3 نوع رنگ‌دانه قادرند با یکدیگر ترکیب و دیگر رنگ‌ها را تشکیل دهند. به‌طورکلی رنگ پوست شما در 6 دسته اصلی قرار داده می‌شود که برای شناخت رنگ پوست باید یکسری موارد را در نظر بگیرید:

پوست روشن

این تایپ پوست تناژ صورتی کم‌رنگ دارد و بر روی پوست کک‌ومک بسیاری قابل‌مشاهده می‌شود. افرادی که در نواحی سردسیر زندگی می‌کنند در اغلب موارد دارای پوستی روشن هستند. این پوست‌ها در معرض آفتاب به‌سرعت دچار سوختگی می‌شوند و در نتیجه مصرف کرم ضدآفتاب برای آن‌ها ضروری است.

پوست سفیدرنگ

رنگ‌دانه‌های بسیار کمی در پوست‌های سفیدرنگ دیده می‌شود. درصورتی‌که در زیر چشم خود رنگ آبی کم‌رنگ مشاهده کردید، در نتیجه پوست شما سفید است. این نوع پوست درصورتی‌که در مقابل نور خورشید قرار گیرد بلافاصله دچار سوختگی می‌شوند.

پوست گندمی رنگ

پوست گندمی رنگ حاوی رنگ‌دانه‌های ملانین بیشتری است و نسبت به تایپ‌های قبلی مقاومت بیشتری دارند، اما همیشه برای مراقبت از پوست توصیه می‌شود که از کرم‌های ضدآفتاب استفاده نمایید. افرادی که پوستی با رنگ خرمایی یا گندمی دارند، در برابر نور خورشید، به‌ندرت دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند.

پوست سبزه رنگ

برخی از افراد رنگ پوست آن‌ها مشابه رنگ زیتون است. اصطلاحاً به این نوع رنگ سبزه می‌گویند. عموماً این افراد رنگ موهای آن‌ها تیره است. رنگ سبزه از ترکیب رنگ‌دانه‌های قهوه‌ای و زرد تشکیل شده‌اند، در نتیجه برای آرایش می‌توانید از این تناژها استفاده نمایید.

 

انواع رنگ پوست

 

پوست تیره‌رنگ

افرادی که رنگ پوست آن‌ها تیره است، در برابر نور خورشید و تابش‌های آن در اکثر اوقات محفوظ هستند. پوست‌های تیره دچار آفتاب‌سوختگی نمی‌شوند، اما اشعه‌های نور خورشید می‌تواند تأثیرات منفی برای آن‌ها داشته باشد. در این صورت توصیه می‌شود برای ممانعت از سرطان‌های پوستی از کرم ضدآفتاب استفاده نمایید.

پوست سیاه‌رنگ

در حقیقت این نوع رنگ تیره‌ترین رنگ پوست به‌حساب می‌آید و در بیشتر اوقات در کشورهای آفریقایی دیده می‌شود. نکته قابل‌توجه این است که چنانچه فردی رنگ پوست آن سیاه باشد به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند رنگ آن را به برنزه تغییر دهد.

تشخیص انواع رنگ پوست براساس جدول فیتزپاتریک

افرادی که تایپ پوستی آن‌ها روشن و سفیدرنگ است نسبت به سایر تایپ‌ها در مقابل انواع بیماری‌های پوستی قرار می‌گیرند. در نتیجه پوست آن‌ها نیاز بیشتری به مراقبت دارد.

جدول فیتزپاتریک و تایپ پوستی
تایپ پوستی رنگ پوست رنگ مو رنگ چشم توضیحات
1 سفید یا صورتی کم‌رنگ بلوند آبی، خاکستری، سبز همواره دچار سوختگی می‌شود و به‌هیچ‌عنوان برنزه نمی‌شود.
2 سفید کم‌رنگ یا صورتی بژ بلوند تیره یا فندقی آبی در اغلب مواقع دچار سوختگی می‌شود و امکان برنزه شدن آن بسیار کم است.
3 بژ یا قهوه‌ای تیره قهوه‌ای تیره قهوه‌ای تیره  در اغلب مواقع برنزه می‌شود و امکان سوختگی درآن نیز وجود دارد.
4 بین قهوه‌ای متوسط و روشن مشکی قهوه‌ای برنزه  امکان برنزه شدن وجود دارد و اگر از پوست مراقبت نشود دچار سوختگی می‌شود.
5 بین قوه‌ای متوسط و تیره مشکی قهوه‌ای – مشکی همواره برنزه می‌شود و امکان سوختن آن بسیار پایین است.
6 قهوه‌ای تیره تا مشکی مشکی مشکی همواره برنزه می‌شود و به‌هیچ‌عنوان دچار سوختگی نمی‌شود.

انواع تناژ رنگ پوست

تناژ رنگ پوست با رنگ پوست متفاوت است. در حقیقت تناژ به رنگ پایه و زمینه پوست می‌گویند که شما براساس آن رنگ لباس، مو و غیره را انتخاب می‌کنند. تناژ رنگ به 3 گروه دسته‌بندی می‌شود که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که در ادامه هر یک را به‌صورت کامل توضیح خواهیم داد.

  • تناژ سرد
  • تناژ گرم
  • تناژ طبیعی یا خنثی

روش‌های تشخیص تناژ پوست

شما می‌توانید با استفاده از این روش‌ها به‌سادگی رنگ پوست خود را تشخیص دهید:

رنگ رگ داخل مچ دست

در این صورت شما می‌توانید مچ دست خود را در مقابل نور آفتاب قرار دهید و به رگ‌های آن توجه کنید. درصورتی‌که رگ‌های روی مچ دست شما آبی و بنفش بود، تناژ پوست شما سرد است.

چنانچه رگ مچ دست شما سبز باشد، در نتیجه تناژ رنگ پوست شما گرم است.

همچنین درصورتی‌که مچ دست شما رنگی بین آبی، سبز و بنفش داشته باشد، تناژ پوست شما طبیعی یا خنثی خواهد بود.

استفاده از یک کاغذ سفید

از دیگر روش‌های تشخیص انواع رنگ پوست استفاده از یک کاغذ سفید است.

درصورتی‌که پوست شما در کنار کاغذ، تقریباً زرد باشد، پوست شما دارای تناژ گرم است.

درصورتی‌که پوست شما در کنار کاغذ رنگ آن سرخ و صورتی شد، دارای تناژ سرد است.

درصورتی‌که پوست شما در کنار کاغذ سفید به خاکستری و طوسی نزدیک باشد، امکان دارد تناژ پوست شما بین خنثی و گرم قرار بگیرد.

 

انواع رنگ پوست

 

واکنش پوست شما به برنزه شدن

در این روش باید هنگامی‌که پوست شما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، توجه نمایید که پوست شما بلافاصله دچار سوختگی می‌شود یا خیر.

  • درصورتی‌که جزء افرادی هستید که در هنگام قرارگیری در مقابل نور آفتاب بلافاصله برنزه می‌شوید، پوست شما دارای تناژ گرم است.
  • چنانچه جزء افرادی هستید که در هنگام قرارگیری در مقابل نور آفتاب به‌جای برنزه شده سریع دچار سوختگی می‌شوید، پوست شما تناژ سردی دارد.

استفاده از فویل طلایی و نقره‌ای

برای تشخیص رنگ پوست از فویل طلایی و نقره‌ای می‌توانید استفاده کنید. در این متد یک‌تکه فویل طلایی و یا نقره‌ای را در کنار پوست خود قرار دهید و آن‌ها با یکدیگر مقایسه نمایید.

درصورتی‌که پوست شما در کنار فویل طلایی بهتر باشد، تناژ آن گرم است.

درصورتی‌که پوست شما در کنار فویل نقره‌ای بهتر باشد، تناژ آن سرد است.

چنانچه پوست شما در کنار هر دو فویل تغییر چندانی نداشت، تناژ آن خنثی است.

این روش کمک می‌کند که شما بتوانید رنگ پوست خود را تشخیص دهید.

تشخیص رنگ پوست

برای شناخت رنگ پوست می‌توانید از دو روش ساده استفاده نمایید که در مطالب فوق یکی از موارد را برای شما بیان کردیم. در روش اول با استفاده از رنگ رگ‌ها می‌توانید رنگ پوست را تشخیص دهید. در متد دوم براساس عکس‌العمل پوست در مقابل آفتاب می‌توان به نتیجه مناسب رسید.

رنگ زمینه گرم

چنانچه پوست شما به‌سادگی برنزه می‌شود و دچار سوزش نمی‌شود، ملانین طبیعی پوست شما بالاست و امکان دارد پوست شما زرد مایل به زیتونی باشد، یعنی دارای زمینه گرم است. در اغلب موارد زنان آمریکایی آفریقایی و هندی‌تبار دارای این تایپ پوست هستند.

رنگ زمینه سرد

افرادی که در مقابل آفتاب پوست آن‌ها می‌سوزد و یا کم برنزه می‌شود، ملانین پوست آن‌ها به‌صورت قابل‌توجهی پایین است. در این صورت پوست آن‌ها صورتی و بنفش است و این گروه رنگ زمینه سرد و قرمز دارند.

رنگ زمینه خنثی

افرادی که رنگ پوست آن‌ها نه زرد و نه صورتی است، در نتیجه رنگ زمینه پوست خنثی دارند. این افراد به‌سادگی می‌توانند کرم‌پودر و کانسیلر و پنکک مناسب پوست خود را پیدا کنند. در واقع افراد این رنگ پوست قادرند به‌سادگی بیشتر از یک رنگ کرم‌پودر استفاده نمایند. رنگ پوست زیتونی تا حدودی خاکستری به نظر می‌رسد، ترکیبی از زرد طبیعی تا متمایل به سبز که به پوست زیتونی اختصاص دارد. برای این تایپ پوست رنگ‌های خنثی بهتر عمل می‌کنند.

 

انواع رنگ پوست

 

عوامل تأثیرگذار در ایجاد انواع رنگ پوست

این عوامل می‌تواند در رنگ پوست اثرگذار باشد. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  1. جهش‌های ژنتیکی

  • جنسیت: پوست زنان نسبت به مردان روشن‌تر است.
  • سن: در اغلب موارد پوست نوزادان روشن‌تر است و هنگامی‌که افراد به سن بلوغ می‌رسند رنگ پوست آن‌ها تیره‌تر می‌شود.
  1. عوامل هورمونی

تغییرات ملانین پوست: بخش‌هایی از بدن نظیر صورت و دست‌ها به‌علت این‌که بیشتر در مقابل نور آفتاب قرار دارند تغییراتی در رنگ‌دانه آن‌ها و در نتیجه رنگ پوست این نواحی رخ می‌دهد.

  1. پراکندگی‌های محیطی و اقلیمی

تفاوت تناژ و رنگ پوست چیست؟

رنگ پوست رنگی که در سطح پوست قرار دارد و تیرگی و روشنی آن به میزان ملانین پوست ارتباط مستقیمی دارد. رنگ پوست به‌مرورزمان و همچنین به‌دلیل عوامل محیطی نظیر آفتاب یا حساسیت‌‎های پوستی تغییر می‌کند. تناژ پوست رنگ ظریفی است که در زیر سطح پوست قرار گرفته و دچار هیچ‌گونه تغییری نمی‌شود. در حقیقت، تن پوست سایه زمینه پوست شماست.

به‌طورکلی 3 نوع اصلی تناژ پوست وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

سرد

شامل رنگ‌های قرمز و صورتی با رگه‌های مایل به آبی است.

گرم

شامل رنگ‌های زرد، طلایی و هلویی است.

خنثی

شامل رنگ زیتونی یا ترکیب متعادل از رنگ‌های بالا را دارد.

این امکان وجود دارد که رنگ سطح پوست شما اولین چیزی باشد که در هنگام نگاه‌کردن به آینه مشاهده می‌کنید، سفید یا قرمز باشد، اما تن پوست گرمی داشته باشید. در این صورت برای انتخاب رنگ لباس، مو و لوازم‌آرایش نمی‌توانید تنها رنگ پوست را در نظر بگیرید؛ به‌عنوان‌مثال، در انتخاب کرم‌پودر مناسب پوست برای این‌که یک آرایش حرفه‌ای داشته باشید باید تناژ پوست خود را در نظر بگیرید. بخشی از آرایش اغلب خانم‌ها کانتور و هایلایت هستند. انتخاب درست رنگ کانسیلر براساس تناژ پوست باید در نظر گرفته شود.

در این مقاله سعی شد به شناخت انواع رنگ پوست بپردازیم. برای تشخیص رنگ پوست خود باید ابتدا ویژگی‌های پوست خود را بشناسید تا بتوانید اقدام به مراقبت از آن کنید.  با شناخت رنگ و تناژ پوست خود می‌دانید که پوست شما به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارد یا نه. پوست‌های روشن نسبت به رنگ‌های خنثی نیاز به مراقبت بیشتری دارند. در نتیجه برای ممانعت از آسیب‌های پوستی باید رنگ پوست خود را بشناسید و براساس آن اقدام به مراقبت و استفاده از کرم‌های ضدآفتاب و لوازم‌آرایش مناسب کنید.

برای ارتباط با ما و ثبت نظرات و پیشنهادهای خود می‌توانید از روش زیر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.