عوارض پاک کردن تاتو با لیزر و بررسی جزئیات آن

از عوارض پاک کردن تاتو با لیزر ایجاد زخم بعد از جراحی است. در هنگام پاك كردن تاتو با ليزر پوست در معرض خطر عفونت قرار می‌گیرد؛ البته ممکن است پوست در اثر لیزر زخم شود و این زخم‎ها به‌صورت دائم روی پوست باقی بمانند و یا به‌صورت کامل از بین نروند.

در صورت پاک‌کردن خالکوبی با لیزر از روی پوست ممکن است پوست محل خالکوبی‌شده تغییر رنگ دهد و رنگ آن قسمت از پوست نسبت به دیگر نقاط بدن کم‌رنگ‌تر یا تیره‌تر شود که با مرور زمان بهتر می‌شود. به‌عنوان‌مثال، در زمان پاک‌کردن خالکوبی لب، خط چشم و ابرو ممکن است رنگ‌دانه‌ها به‌صورت کامل از بین نروند و جای خالکوبی به‌صورت یک سایه روی بدن باقی بماند.

حذف تاتو با استفاده از لیزر به این شکل است که لیزر بر روی پوست تابیده و بر اساس طول موج مخصوص رنگ تاتو با جوهر تاتو واکنش نشان داده و موجب شکستن آن‌ها می‌شود. این ذرات شکسته و ریز شده از طریق بدن جذب می‌شوند.

در برخی از موارد نیز واکنش‌های آلرژیکی دیده می‌شود، به‌ویژه در رابطه با جوهر خالکوبی که دارای سولفید جیوه است. در این صورت واکنش‌ها به شکل قرمزی، خارش و التهاب بروز می‌کنند. برای ممانعت از واکنش‌های احتمالی، اغلب آنتی‌هیستامین‌های خوراکی و نستروئیدهای ضدالتهاب تجویز‌ شده و به بیمار توصیه می‌شود باید از قرارگرفتن در مقابل نور خورشید اجتناب کند.

عوارض پاک کردن خالکوبی با لیزر چیست؟

معمولاً عوارض پاک کردن خالکوبی به دو صورت قابل پیش بینی و بسیار ناچیز نمایان می‌شود. عوارض قابل پیش‌بینی شامل خارش، پوسته‌ریزی، وزیکول و بولا، دیسکرومی کم و عوارض بسیار ناچیز شامل زخم هایپرتروفیک (باقی‌مانده جای زخم)، کلوئید (گوشت اضافه) و عفونت هستند.

اگر به‌طور مناسب و سریع اقدام به درمان و پاک‌کردن خالکوبی با لیزر کنید، هیچ‌گونه عوارضی در بلندمدت نخواهید داشت؛ بنابراین بهترین روش برای پاک‌کردن تاتوها و یا خالکوبی‌ها در متدهای جدید لیزر درمانی است؛ البته این امکان وجود دارد بعد از لیزر کردن بدن افراد دچار زخم‌های جزئی ناشی از لیزر شود؛ در نتیجه برای کاهش خطر زخم شدن و بهبود سریع، محل زخم را دست‌کاری نکنید.

 

عوارض پاک کردن تاتو با لیزر

 

مراقبت‌های موردنیاز برای کاهش عوارض پاک کردن تاتو با لیزر

در طول فرایند درمان، ممکن است دچار عوارض جانبی شوید که می‌توانید با استفاده از چند روش این عوارض را کاهش دهید. برای کاهش عوارض پاک کردن خالکوبی با لیزر و یا تاتو می‌توانید تا درمان کامل از پوست خود مراقبت کنید.

  • برای جلوگیری از ایجاد ورم و التهاب می‌توانید از بسته‌های یخ استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از ترکاندن و دست‌کاری تاول ایجاد شده، از پماد آنتی‌بیوتیک استفاده کنید و محل مورد نظر را با باند تمیز پوشش دهید.
  • برای کاهش زخم در محل موردنظر می‌توانید از روغن ویتامین E استفاده کنید.
  • برای پوشش لکه‌های تیر ایجاد شده از کرم‌های زیبایی یکنواخت‌کننده پوست استفاده کنید.

روند پاک‌کردن تاتو

  1. معمولاً خالکوبی‌های کهنه ساده‌تر پاک می‌شوند؛ اما پاک‌کردن خالکوبی‌های رنگی، کار بسیار دشواری است. خالکوبی‌های قدیمی و آماتور ساده‌تر و سریع‌تر از خالکوبی‌های حرفه‌ای پاک می‌شوند. خالکوبی با رنگ‌های سیاه، قهوه‌ای تیره، آبی تیره و سبز ساده‌تر از دیگر رنگ‌ها پاک می‌شود. سخت‌ترین رنگ‌ها برای پاک‌کردن، رنگ‌های قهوه‌ای روشن، قرمز، نارنجی، زرد و آبی روشن هستند.
  2. نقش‌های کوچک‎تر به تعداد شات یا پرتوهای لیزری کمتری نیاز دارند و نقش‌های بزرگ‌تر نیاز به پرتوهای بیشتری دارند؛ بنابراین هزینه درمان آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود.
  3. به‌طورکلی برای پاک‌کردن کامل تاتو به چندین جلسه لیزر درمانی نیاز خواهید داشت. بعد از هر جلسه لیزر درمانی، اثر خالکوبی به‌طور محسوسی روشن‌تر می‌شود؛ اما برای کامل پاک شدن نیاز به زمان دارند. باید توجه داشته باشید که پاك كردن تاتو با ليزر ، درمان آنی نیست؛ مخصوصاً در رابطه با تاتوهای رنگی ممکن است حذف کامل تاتو تا یک سال یا بیشتر به طول انجامد.
  4. احتمال پاک‌کردن تاتو به‌صورتی که رد بسیار اندکی از آن باقی نماند هست و معمولاً سایه‌ای سفیدرنگ یا کمی تیره‌تر از پوست نرمال روی پوست ممکن است به جا بماند. در این صورت پس از مدتی خودبه‌خود سایه برطرف می‌شود و پوست به حالت عادی برمی‌گردد، در غیر این صورت یا برای بهبود سریع‌تر می‌توان از روش‌های میکرودرم ابرژن یا تیکسل استفاده کرد.
  5. در برخی از موارد پزشکان ممکن است برای حذف تاتو، ترکیبی از لیزرها را به کار ببرند؛ به‌ویژه در مواردی که رنگ‌های ترکیبی استفاده شده است. به‌عنوان‌مثال، بخش کبود رنگ موجود در رنگ قهوه‌ای تیره ابتدا با یکی از دستگاه‌های لیزر گرفته شده و از بین می‌رود و رنگ قرمز آن بیشتر مشاهده خواهد شد. در مراحل پایانی حتی از دستگاه میکرودرم ابرژن یا میکرونیدلینگ برای ازبین‌بردن رد تاتو استفاده می‌شود. به همین دلیل بهتر است به مراکزی مراجعه کنید که تمام دستگاه‌ها موردنیاز برای پاک کردن تاتو را در اختیار داشته باشند.

 

عوارض پاک کردن تاتو با لیزر

 

عوارض استفاده از لیزر برای پاک‌کردن تاتو

از عوارض پاک کردن تاتو با لیزر می‌توان به ایجاد لک‌های سفید، خونریزی‌های بسیار خفیف و جذب هموگلوبین اشاره کرد. این عوارض ممکن است بین 7 الی 10 روز ادامه داشته باشد و سپس از بین می‌رود.

هیپوپیگمانتاسیون (تیرگی)، رایج‌ترین عارضه جانبی پاک‌کردن تاتو است. این خطر در افراد ابتلا به تیرگی پوست تحت درمان با لیزرهای QSR یا اکسانریت 4 است و در هر بیمار بر اساس تعداد جلسات درمان افزایش می‌یابد. در برخی موارد در مواد تاتو فلزاتی از جمله آهن به کار برده شده و ممکن است این عنصر با لیزر واکنش نشان داده و رنگ بافت تیره‌تر شود. برای ممانعت از این عوارض باید علاوه بر تعیین نوع تاتو، در نقطه بسیار کوچکی از ناحیه تست صورت گیرد. اگر لیزر قادر به پاک‌کردن این نوع تاتو نباشد باید از روش جراحی برای پاک‌کردن ناحیه موردنظر استفاده کنند. برای پیشگیری از بروز زخم‌های شدید از دستورات و توصیه‌های پزشک پیروی کنید و بعد از عمل به محل جراحی‌شده فشار وارد نکنید.

در برخی از موارد ممکن است به دلیل نازکی پوست یا میزان شدت لیزر بر اساس طول‌موج در سطح پوست تاول ایجاد شود؛ بنابراین برای پیشگیری از تاول می‌توان از خنک‌کننده‌ها استفاده کرد. به‌طورکلی برای به حداقل رساندن عوارض پاک کردن تاتو با لیزر باید 4 هفته فاصله میان جلسات لیزر در نظر گرفته شود. برای پیشگیری از عفونت محل موردنظر می‌توانید از آنتی‌سپتیک موضعی استفاده کنید.

تعداد جلسات لازم جهت پاک‌کردن تتو

در ابتدای کار ممکن است پیش‌بینی تعداد جلسات موردنیاز برای پاک‌کردن تاتو دشوار باشد؛ چراکه هر خالکوبی دارای ویژگی‌ها و رنگ‌هایی خاص است که ممکن است به مدت زمان متفاوتی برای کاهش اثر نیاز داشته باشد. مطابق با رنگ، شکل و اندازه تاتو، درمان‌های متفاوتی وجود دارد؛ بنابراین تعداد جلسات نیز بر اساس این مسئله تعیین می‌شود. گاهی با دو یا سه جلسه لیزر، تاتو از بین می‌رود. برخی اوقات نیز جلسات لیزر درمانی بیش از 10 جلسه به طول می‌انجامد. ابتدا پیش از انجام هرگونه عملی باید به مشاوره مراجعه و از طول درمان اطلاع داشته باشید. نوع و رنگ پوست بیمار نیز می‌تواند در روند پاک‌کردن مؤثر باشد.

گاهی اوقات برخی پوست‌ها بهتر به لیزر جواب می‌دهند و گاهی نیز این امر برای برخی پوست‌ها بیشتر از حد مورد انتظار طول می‌کشد. سیستم ایمنی بدن نیز در این روند تأثیرگذار است. به‌طورکلی رنگ پوست‌های روشن بهتر به این عمل جواب می‌دهند. پوست‌های تیره به‌دلیل شباهت با رنگ تاتو مانع از پاک شدن جوهر شده و این عمل را طولانی‌تر و نیاز به تلاش بیشتری است. در هر جلسه با لیزر درمانی برخی از باقی‌مانده پیگمانته‌ها شکسته می‌شوند و با مرور زمان، بدن به‌صورت کامل آن را از بین برده و محو می‌کند. برای پاک‌کردن تاتو به‌طور میانگین بین 1 الی 10 جلسه و یا 5 الی 20 جلسه نیاز است. معمولاً فاصله بین این جلسات 4 الی 6 هفته است. این روش درد کم‌تری دارد و حتی می‌توان گفت درد آن برابر یا کم‌تر از درد خالکوبی است. قرمزی، ورم و کبودی ایجادشده پس از لیزر نیز، عارضه‌ای است که با گذشت زمان به‌صورت کامل از بین می‌رود. البته استفاده از ویتامین E و کرم‌های محافظ پس از تاتو کردن برای پیشگیری از عفونت و محافظت از پوست ضروری است.

 

عوارض پاک کردن تاتو با لیزر

 

مراقبت‌های بعد از رفع تاتو با لیزر

  • برای مانع شدن از بروز عفونت، تغییر در بافت پوست و دیگر عوارض جانبی، انجام مراقبت‌های بعد از جلسه پاک‌کردن خالکوبی، ضروری است.
  • دقت داشته باشید که به‌خوبی از ناحیه لیزرشده پوست مراقبت کنید و آن را تمیز نگه دارید و روزی 3 بار به آن پماد آنتی‌بیوتیک بزنید.
  • ضروری است ناحیه لیزرشده را 2 الی 3 روز با پانسمان بپوشانید.
  • ناحیه لیزرشده را در برابر نور آفتاب محافظت کنید و از کرم ضدآفتاب مناسب استفاده نمایید.
  • از مصرف کرم و مواد آرایشی در ناحیه موردنظر به شدت اجتناب کنید، چراکه این کار موجب بروز عوارض جانبی می‌شود.
  • از گرفتن دوش آب بسیار گرم اجتناب کنید.
  • اگر قصد دارید تاتوی خود را از بین ببرید و یا این‌که به‌اشتباه تاتویی را انجام دادید، نیازی نیست نگران باشید. لیزر ساده‌ترین روش برای ازبین‌بردن تاتو است.

ازبین‌بردن تاتو با لیزر به چه عواملی بستگی دارد؟

ازبین‌بردن تاتو با لیزر به عواملی مانند ویژگی‌های پوستی بیمار، رنگ پوست بیمار، رنگ تاتو، عمق تاتو و زمان انجام آن بستگی دارد.

چرا پاک‌کردن خالکوبی سخت است؟

رنگ‌هایی که در تاتو استفاده می‌شود با ساختار سخت فیبری به لایه میان‌پوست نفوذ کرده و در آن مستقر می‌شوند؛ بنابراین حذف این رنگ‌ها بدون تأثیر در بافت اطراف آن امکان‌پذیر نیست. روش‎های دیگر جایگزین لیزر برای پاک‌کردن این رنگ‌ها استفاده از جراحی و برداشتن لایه پوست رنگ‌شده یا استفاده از نمک‌های دریایی، ترکیبات شیمیایی یا آلی برای ازبین‌بردن لایه رنگی پوست است که آسیب‌های بسیار جدی و عوارض جبران‌ناپذیری خواهد داشت. رنگ‎های تیره همانند سیاه و آبی استفاده بیشتری در تاتو و خالکوبی دارند، به‌همین دلیل قدرت جذب بیشتری به اعمال لیزر می‌دهند و نتیجه بهتری نسبت به دیگر رنگ‌های روشن که قدرت جذب کمتری دارند، خواهند داشت. دستگاه‌های جدید قابلیت بیشتری در پاک‌کردن کامل رنگ تاتو را دارند.

در این مقاله سعی شد عوارض پاک کردن تاتو با لیزر و روش‌‎های مراقبت از پوست بعد از لیزر را برای شما بیان کنیم. پاک کردن خالکوبی و تاتو با لیزر دارای عوارض بسیار کمی است که بعد از گذشت چند روز از بین می‌رود.

همچنین می‌توانید برای ثبت نظرات و مطرح کردن سؤالات خود از طریق راه ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.